Wanneer is een keuring verplicht?
Elke nieuwe of geroveerde waterinstallatie moet gekeurd worden.
Vraag je keuring aan:
– vóór je de waterinstallatie gebruikt, dus voor je verhuist.
– en als minstens 6 van de 7 onderstaande sanitaire toestellen zijn geplaatst en aangesloten
1) Alle toestellen voor warmwaterproductie
2) Centrale verwarming
3) Toilet
4) Bad en/of douche met kranen
5) Keukenkraan
6) Lavabo met kranen
7) Bijvulinstallatie voor tweedecircuitwater
Na voltooiing van je installatie moet de keurder dan nog een tweede keer langskomen voor een keuring wegens belangrijke wijzigingen.
Meer info
Voor meer informatie kunt u op de site van Aquaflanders terecht
https://www.aquaflanders.be/keuring-van-mijn-waterinstallatie
Benodigde documenten
Voor een waterkeuring dienen volgende documenten /gegevens aanwezig te zijn voor de keurder.
uitvoeringsplan (grondplan)
ondertekende volledige inventaris (zie onderstaand sjabloon)
Wat kost een keuring?
Bij ons kunt u enkel een keuring van klasse C laten uitvoeren. Dit is een keuring van een waterinstallatie van een huis of appartement bestemd om te wonen en van waterinstallaties met een normaal huishoudelijk gebruik, zoals een winkel met een toilet of lavabo of een kantoorgebouw met een refter en toilet. Zonder zwembad of automatisch brandblussysteem.
De prijs voor een waterkeuring klasse C: €140 excl. BTW
Wat als je geen keuring aanvraagt?
Gebruik je als klant de waterinstallatie zonder die eerst te keuren, dan stuurt het waterbedrijf je een aanmaning. Omdat de risico’s voor het openbaar waternetwerk en jouw eigen gezondheid groot zijn, is de keuring echt nodig en daarom ook verplicht.
Respecteer je de termijn van de aanmaning niet, dan kan het waterbedrijf een kost voor verlengde dossieropvolging aanrekenen én de verbinding van de binneninstallatie op het waternetwerk weigeren, je installatie ontkoppelen of zelfs afsluiten. Verzet je je hiertegen, dan kan het waterbedrijf bij de toezichthoudende ambtenaar Leefmilieu van VMM vragen om je te laten afsluiten.
Klachtenbehandeling
Wij streven ernaar om onze diensten zo goed mogelijk aan te bieden. Mocht u toch een klacht hebben, dan helpen wij u graag verder. U kunt uw klacht rechtstreeks bij ons melden via email of, indien van toepassing, een officiële klacht indienen via AquaFlanders.
ANDRES KINT
Stationsstraat 137c 8830-Gits
0471/21 12 84
andres.kint@gmail.com